DHL Parcel opgericht om nog beter in te spelen op de snel groeiende e-commerce-markt

• Lancering dienstverlening naar consumenten toe, naast bestendiging van B2B pakjesleveringen
  • Uitbouw netwerk eigen DHL Parcelshops op kruissnelheid - reeds meer dan 1000 Parcelshops actief & verdere werving aan de gang
  • Ambitie om marktleider te worden op vlak van service en innovatie

Voortbouwend op de jarenlange ervaring in dagvaste B2B-leveringen en met het oog op de snel groeiende e-commerce-markt richt DHL de divisie DHL Parcel op. In België, Nederland en Luxemburg ontstaat daarmee het nieuwe DHL Parcel Benelux, dat ruim 6.000 medewerkers tewerkstelt waarvan ruim 1.000 in België. De ambitie is om in 2015 de positie van beste en meest innovatieve pakketvervoerder op te nemen, waar zowel Belgische bedrijven als consumenten terechtkunnen voor een eenvoudige en betrouwbare pakketbezorging in het kader van hun online aan- of verkoopsactiviteiten.

Uitbouw DHL Parcelshop-netwerk draait op volle toeren
DHL Parcel biedt consumenten een brede  waaier aan afleveropties op maat, inclusief leveringen op zaterdag en in de avond. De klant kan zijn pakket volgen dankzij een track & trace-systeem, met informatie over waar het pakketje zich bevindt, wanneer het bezorgd kan worden en met de mogelijkheid om indien nodig deze opties bij te sturen. Pakketjes kunnen bovendien niet alleen aan huis of op kantoor worden geleverd, maar ook in één van de meer dan 1000 DHL Parcelshops in België. Daar kunnen klanten ook terecht als ze een pakket willen terugsturen.

DHL Parcel voert een internationaal pilootproject uit in België wat betreft de recrutering van nieuwe DHL Parcelshops. Uitbaters van nieuwe servicepunten krijgen een uitgebreide briefing en kunnen nadien alle nodige acties ondernemen via de beveiligde en betrouwbare ‘DHL Parcel Europe App’ op hun smartphone. Meer is er niet nodig.

Jan Van Roey, Managing Director voor België en Luxemburg, legt de succesformule uit: “Met de combinatie van de smartphone app en een uniform verloningsbeleid voor de pakjes, verhogen we het gebruiksgemak voor de uitbater, terwijl we de drempel om samen te werken drastisch verlagen. Op die manier hebben we in een recordtijd van enkele maanden reeds een netwerk van meer dan 500 eigen DHL Parcelshops kunnen uitbouwen, naast de 600 Kariboo-spots waar we mee samenwerken. We streven ernaar om eind 2015 over 1600 parcelshops te beschikken en hierin marktleider te worden.”

Ten dienste van Belgische en internationale webshops
Ook voor Belgische webshopuitbaters gaat DHL Parcel tot het uiterste. Uit onderzoek van de vakorganisatie BeCommerce blijkt dat de digitale economie zeven keer sneller groeit dan de klassieke economie, en dat voor iedere twee jobs die verdwijnen, er vijf nieuwe worden gecreëerd in de digitale sector. Bovendien hecht ook de regering, met de oprichting van het beleidsgebied Digitale Agenda, er duidelijk belang aan dat België mee op de wagen van e-commerce springt.

DHL Parcel heeft eveneens zijn netwerken voor zakelijke klanten en consumenten aan elkaar gekoppeld in een grensoverschrijdend netwerk. Dit kan interessant zijn voor bedrijven die zowel aan zakelijke klanten als aan particulieren in de Benelux leveren en op die manier hun goederenstromen integraal kunnen beheren.

“Bij alle diensten spelen slimme vormen van retourlogistiek een belangrijke rol, aangezien dat een van de essentiële servicevoorwaarden is in e-commerce.” benadrukt Jan Van Roey. Daarin spelen de Parcelshops een rol en biedt DHL een webmodule voor retourverzendingen, die te integreren is in de website van de klant.

2015, een jaar vol uitdagingen
DHL Parcel schuift in 2015 het faciliteren van e-commerce als centrale doelstelling naar voor. Het zal de afleveropties nog verder uitbreiden en verbeteren om nog beter in te spelen op de noden van zowel de aanbieder, de webshopeigenaar als de eindgebruiker, namelijk de consument.

Nieuwe country manager voor België en Luxemburg

Sinds mei 2014 leidt Jan Van Roey het nieuwe DHL Parcel in België en Luxemburg vanuit zijn kantoor in Ternat: “We streven ernaar om in 2015 de beste en meest innovatieve pakketbezorger te zijn, zowel voor de webshopeigenaar als de consument. Een uitstekende consumentbelevering bij e-commerce kan je alleen verkrijgen door als aanbieder op te treden als een betrouwbare, flexibele en gemakkelijk bereikbare partner. Daar is onze focus nu op gericht. We zijn ervan overtuigd dat we op die manier onze marktpositie in de Benelux verder kunnen verstevigen.”

DHL – Het logistieke bedrijf voor de hele wereld

DHL is wereldwijd de marktleider in pakketvervoer en logistiek. DHL biedt klanten expertise in nationale en internationale expres- en pakketzendingen, lucht- en zeevracht, transport via de weg en het spoor, contractlogistiek en e-commerce. Het wereldwijde netwerk omspant meer dan 220 landen met 315.000 medewerkers. Kwaliteit, service, en kennis van de lokale markt zijn gericht op het voorzien in behoeften in de gehele distributieketen. DHL neemt zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid door zich in te zetten voor klimaatbeheer, rampenbestrijding en onderwijs. DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL. De groep boekte in 2013 een omzet van meer dan 55 miljard euro.

Jan Van Roey Country Manager Belgium & Luxemburg, DHL Parcel
Over DHL

Over DHL – Hét logistieke bedrijf voor de wereld

DHL is wereldwijd het toonaangevende merk in logistiek. Onze verschillende DHL-divisies samen bieden een onovertroffen gamma van logistieke diensten dat gaat van nationale en internationale pakketbezorging over e-commerce verzendingen en logistieke fulfilment oplossingen, internationale expressleveringen via weg, lucht en water tot industriële supply chain management. Met hun 400.000 werknemers in meer dan 220 landen verbindt DHL mensen en bedrijven op een veilige en betrouwbare manier en maakt het wereldwijde duurzame handelsstromen mogelijk. Dankzij haar  specifieke oplossingen voor groeimarkten en industrieën zoals technologie, biowetenschappen en gezondheidszorg, engineering, productie en energie, automobiliteit en detailhandel positioneert DHL zich duidelijk als ‘hét logistieke bedrijf voor de wereld’.

DHL maakt deel uit van Deutsche Post DHL Group. De Groep behaalde in 2020 een omzet van meer dan 66 miljard euro. Met haar focus op duurzaam ondernemen en haar betrokkenheid voor de maatschappij en het milieu levert de Groep een positieve bijdrage aan de wereld. Deutsche Post DHL Group streeft naar emissievrije logistiek tegen 2050.